Én gang om året nærmer julen sig pludselig med hastige skridt, og selvom det er hjerternes fest, er højtiden desværre også forbundet med en masse stress og jag.
Grunden dertil er i høj grad de mange gaver, der for manges vedkommende skal bringes i hus inden den 24. december, hvor de skal pakkes op af både venner og familie.
Også i de forskellige virksomheder rundt om i Danmark skal det mærkes, at det er jul, men helst uden at gøre ondt værre, når det kommer til gavestress.
Derfor kommer der hér nogle generelle idéer til, hvordan man kan bidrage til en god, hyggelig julestemning i sit firma, når der skal vælges de rette gaver.
Skær ikke alle over én kam
En typisk fejl, mange virksomheder begår, er at skære alle deres medarbejdere over én kam.
Særligt i mindre foretagender et det forholdsvis let at variere gaverne lidt, så de ansatte ikke med det samme ved, hvad de får, når de ser sidemandens gave.
I større virksomheder det i sagens natur mere besværligt at finde på noget unikt til alle medarbejderne, men derfor er variation stadig en fordel.
Måske kan hver enkelt afdeling eller gren af virksomheden få én slags gave, eller man kan finde på andre måder at sortere i medarbejderne på.
Uanset hvad bidrager det positivt til stemningen, hvis ikke alle de ansatte får præcis den samme gave, og det giver helt sikkert anledning til sjove småsnakke på tværs af etablerede grupper i frokostpauserne.
Lad de ansatte vælge gaver selv
En rigtig populær og også virkelig god idé er konceptet, der kan beskrives med ordene ”vælg selv gaver ansatte”.
For en gaveansvarlig på arbejdspladsen kan det utvivlsomt være mere end svært at vælge lige præcis den eller de gaver, de ansatte skal have.
Det er nemlig utrolig individuelt, hvad folk leder efter i gaver og bliver glade for, og derfor kan man spare sig selv for en masse bøvl og småsure miner, hvis man lader medarbejderne vælge årets gave selv.
Man kan eksempelvis skaffe de ansatte rabatter på forskellige produkter, og så kan de selv vælge lige netop dét, de helst vil have.
Det udløser med garanti bred tilfredshed hos langt de fleste på arbejdspladsen, at de ikke bliver tvunget til at tage imod én eller flere ting, de dybest set slet ikke har brug for eller lyst til at eje.