Vi kender det alle sammen. Hvis vi er glade for vores arbejdsplads, er vi mere tilbøjelige til at gøre en ekstra indsats. Vi arbejdere ganske enkelt bedre i et godt arbejdsmiljø, og vi tager gerne ekstra opgaver og giver arbejdet en ekstra skalle, når vi anerkendes for vores indsats og trives med vores kolleger.
Anerkendelse fra ledelsen
Det, der først og fremmest betyder noget for vores trivsel på arbejdspladsen, er anerkendelse. Fra vores kolleger og ikke mindst fra ledelsen. At få et skulderklap og få at vide, at vi gør et godt stykke arbejde, øger motivationen og arbejdsglæden. Der er mange måder at vise sine medarbejdere anerkendelse og påskønnelse. Mange virksomheder giver eksempelvis gavekurve og bonusser sidst på året.
Gaver og bonusudbetalinger kan være gode måder at vise dine medarbejdere, at du sætter pris på dem og deres arbejde. Men i virkeligheden betyder ord og handlinger i hverdagen endnu mere. Sørg for at skabe god stemning på arbejdspladsen, og giv nogle positive ord med på vejen, når du møder dine medarbejdere. Vær anerkendende og spørg ind til medarbejderens interesser og personlige styrker.
Sammenhold og trivsel blandt kollegerne
Som leder er der også meget, du kan gøre for at fremme sammenholdet og trivslen blandt kollegerne i din virksomhed. En anerkendende og rummelig kultur på arbejdspladsen kræver at ledelsen går forrest med det gode eksempel. Det kræver ofte også en målrettet indsats fra ledelsens side at skabe og fastholde en positiv omgangstone og et anerkendende miljø medarbejderne imellem.
Det er vigtigt at give plads til de personlige relationer blandt medarbejderne, og i nogle situationer kan det være nødvendigt at give relationerne et lille skub i en positiv retning. Mange arbejdspladser har oplevet gode resultater efter teambuilding forløb eller heldagskonferencer med spisning og overnatning. At blive rystet sammen som personalegruppe, og at mødes på tværs af arbejdsfunktioner i en stor organisation, kan gøre en verden til forskel for hverdagen på arbejdspladsen.
Der er mange ting, du kan gøre for at skabe trivsel og et godt arbejdsmiljø for dine medarbejdere. Gavekurve og bonusser er kun et enkelt skridt på vejen. Anerkendelse i hverdagen gør en kæmpe forskel.